WhatsApp, luată în vizor de autorități: motivul reclamațiilor la Comisia Europeană și posibile consecințe

de: Alexandru Puiu
13 07. 2021

WhatsApp are o problemă majoră de imagine de mai bine de un an, dar apogeul s-a atins în urmă cu câteva zile. Aplicația de chat a celor de la Facebook face subiectul unei plângeri la Comisia Europeană din partea Organizației Europene a Consumatorilor.

De aproape un an, WhatsApp a început să pună presiune pe utilizatorii săi prin actualizarea listei de termeni și condiții. Politica de confidențialitatea a suferit modificări majore și nu a durat mult până când Organizația Europeană a Consumatorilor, dar și utilizatori obișnuiți, au făcut numeroase plângeri la Comisia Europeană.

În prima fază, mulți au migrat la Signal sau Telegram, dar cea mai mare autoritate europeană speră să pună piedică implementării partajării conversațiilor desfășurate prin WhatsApp cu Facebook. Ca referință, schimbarea anunțată în luna ianuarie vizează în mod exclusiv conversațiile pe care le porți cu o pagină de business, gen restaurant, florărie sau altă afacere. Din păcate, comunicarea pe marginea subiectului s-a făcut atât de prost, încât cei mai mulți oameni au fost convinși că mesajele lor private vor ajunge la Mark Zuckerberg.

Organizaţia Europeană a Consumatorilor (BEUC) şi opt dintre membrii săi critică însă modificările şi au depus plângeri la Comisia Europeană şi la reţeaua europeană a autorităţilor de consum, spunând că WhatsApp presează pe utilizatori în mod nedrept să accepte noile sale politici.

Care-i problema cu WhatsApp în 2021

„Conţinutul acestor notificări, natura, calendarul şi recurenţa lor exercită o presiune nejustificată asupra utilizatorilor şi le afectează libertatea de alegere. Ca atare, acestea reprezintă o încălcare a Directivei UE privind practicile comerciale neloiale”, au declarat grupurile într-o declaraţie comună.

„WhatsApp nu a reuşit să explice într-un limbaj simplu şi inteligibil natura modificărilor. Această ambiguitate echivalează cu o încălcare a legislaţiei UE în domeniul consumatorilor care obligă companiile să utilizeze clauze contractuale clare şi transparente şi comunicări comerciale”, au precizat reclamanţii.

În ceea ce privește posibile doleanțe, grupurile au cerut reţelei europene de autorităţi ale consumatorilor şi autorităţilor UE de protecţie a datelor să colaboreze pentru a aborda aceste probleme de confidenţialitate şi drepturile consumatorilor.